Dan-Erik

En jägmästare från Piteå
It is currently 08 Sep 2010, 12:59

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Ejder
PostPosted: 08 Feb 2009, 23:19 
Site Admin

Nyligen har det debatterats mycket om duntäcken och att dunet ibland plockas från levande fåglar. Det låter inte så trevligt tycker jag. Något som däremot vore trevligt vore ett täcke av ejderdun. Ejdern har världens finaste dun, där det inte är någon "penna" i mitten av fjädern som är hård och stickig utan alla dunen blir som små bollar. Mycket varmt och mjukt. Men ett täcke med ejderdun kostar ca 40'000 kr. Man kanske får nöja sig med ejderdunstofflor... :P

Ejderkött har tydligen en ganska säregen smak, lite tran säger dom men dom kallar allt att det smakar tran och jag har ingen aning om vad det innebär. Tydligen blir det bättre om man kokar köttet någon timme innan man steker det och skummar av fett från ytan. Inte för att jag tror att jag får tillfälle att prova på, men i alla fall. Här kommer ett recept på ejderleverpastej som jag hittade:

Ejderleverpastej
6 ejderlevrar
3 krås från ejder
Ungefär lika mycket fett som krås
1 gul lök
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 tsk ingefära
3 dl grädde
3 ägg
30 g potatismjöl

Levern, kråset, fettet och löken körs i mixer (eller flera gånger genom köttkvarn) tills det är en mjuk massa. Sedan blandas resten av ingredienserna ner och man rör om väl. Bakas i vattenbad i ugn 1,5 timmar.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]